|
LEVERINGSVOORWAARDENALGEMENE VOORWAARDEN
Administratiekantoor van der Heijdt-van Mil
Dr. J. Schoutenlaan 274
3145 SZ MAASSLUIS
gedeponeerd op 3 november 2011 bij de Kamer van Koophandel te
Rotterdam onder nummer 51608650
Artikel 1: Toepasselijkheid van deze voorwaarden
Deze voorwaarden gelden voor iedere aanbieding en iedere overeenkomst tussen Administratiekantoor van der Heijdt-van Mil, hierna te noemen opdrachtnemer en een opdrachtgever, waarop opdrachtnemer deze voor- waarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voor- waarden niet door partijen uitdrukkelijk is afgeweken.
Artikel 2: Offertes
Door opdrachtnemer gemaakte offertes zijn vrijblijvend; zij zijn geldig gedurende 30 dagen en de daarin aangegeven prijzen zijn exclusief BTW, tenzij anders is aangegeven.
Artikel 3: Uitvoering van de overeenkomst
1. Opdrachtnemer zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren.
2. Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit
vereist, heeft opdrachtnemer het recht bepaalde werkzaamheden te
laten verrichten door derden.
3. Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de op
drachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan opdrachtnemer worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan opdrachtnemer zijn
verstrekt, heeft opdrachtnemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan de opdrachtgever in rekening te brengen.
4. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat opdrachtnemer is uitgegaan van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor hem kenbaar behoorde te
zijn.
5. Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in fasen zal worden
uitgevoerd kan opdrachtnemer de uitvoering van die onderdelen die
tot een volgende fase behoren opschorten totdat de opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgegane fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
Artikel 4: Contractsduur; uitvoeringstermijn
1. De overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij partijen uitdrukkelijk anders overeenkomen.
2. Is binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit geen
fatale termijn, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Bij
overschrijding van de uitvoeringstermijn dient de opdrachtgever opdrachtnemer derhalve schriftelijk in gebreke te stellen.
Artikel 5: Wijziging van de overeenkomst
1. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat voor een behoorlijke uitvoering het noodzakelijk is om de te verrichten
werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig
en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.
2. Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd
of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering
daardoor worden beïnvloed. Opdrachtnemer zal opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen.
3. Indien de wijziging of aanvulling van de overeenkomst financiële
en/of kwalitatieve consequenties heeft, zal opdrachtnemer de opdrachtgever hierover tevoren inlichten. Indien een vast honorarium
is overeengekomen zal opdrachtnemer daarbij aangeven in hoeverre de
wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van
dit honorarium tot gevolg heeft.
4. In afwijking van lid 3 zal opdrachtnemer geen meerkosten in rekening kunnen brengen indien de wijziging of aanvulling het gevolg is
van omstandigheden die aan hem kunnen worden toegerekend.
Artikel 6: Geheimhouding
Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit
voortvloeit uit de aard van de informatie.
Artikel 7: Intellectuele eigendom
1. Onverminderd het bepaalde in artikel 6 (Geheimhouding) van deze voorwaarden behoudt opdrachtnemer zich de rechten en bevoegdheden
voor die hem toekomen op grond van de Auteurswet.
2. Alle door opdrachtnemer verstrekte stukken zoals rapporten, adviezen, ontwerpen, schetsen, tekeningen, software enz., zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door de opdrachtgever en
mogen niet door hem zonder voorafgaande toestemming van opdrachtnemer worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt, of ter kennis van
derden gebracht.
3. Opdrachtnemer behoudt tevens het recht de door de uitvoering van
de werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voorzover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.
Artikel 8: Opzegging
Beide partijen kunnen te allen tijde de overeenkomst schriftelijk opzeggen. Partijen dienen in dat geval een opzegtermijn van tenminste 14 dagen in acht te nemen.
Artikel 9: Ontbinding van de overeenkomst
De vorderingen van opdrachtnemer op de opdrachtgever zijn onmiddellijk opeisbaar indien na het sluiten van de overeenkomst aan op-
drachtnemer ter kennis gekomen omstandigheden opdrachtnemer goede
grond geven te vrezen dat de opdrachtgever niet aan zijn verplichtingen zal voldoen of indien opdrachtnemer de opdrachtgever bij het
sluiten van de overeenkomst gevraagd heeft zekerheid te stellen voor
de nakoming en deze zekerheid uitblijft dan wel onvoldoende is.
In de genoemde gevallen is opdrachtnemer bevoegd de verdere uitvoering van de overeenkomst op te schorten dan wel tot ontbinding van
de overeenkomst over te gaan, één en ander onverminderd het recht
van opdrachtnemer schadevergoeding te vorderen.
Artikel 10: Gebreken; klachttermijnen
1. Klachten over de verrichtte werkzaamheden dienen door de opdrachtgever binnen 14 dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen 30
dagen na voltooiing van de betreffende werkzaamheden schriftelijk te
worden gemeld aan opdrachtnemer.
2. Indien een klacht gegrond is zal opdrachtnemer de werkzaamheden
alsnog verrichten zoals overeengekomen, tenzij dit inmiddels voor de
opdrachtgever zinloos is geworden. Dit laatste dient door de opdrachtgever kenbaar te worden gemaakt. Indien het alsnog verrichten
van de overeengekomen dienstverlening niet meer mogelijk of zinvol
is, zal opdrachtnemer slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen
van artikel 14 (Aansprakelijkheid).
3. Ook indien de opdrachtgever tijdig reclameert, blijft zijn verplichting tot betaling bestaan.
Artikel 11: Honorarium
1. Het honorarium zal worden vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren en zal worden berekend volgens de gebruikelijke tarieven van opdrachtnemer geldende voor de periode waarin de werkzaamheden zijn verricht, tenzij partijen een vast honorarium of een afwijkend uurtarief zijn overeengekomen.
2. Kostenramingen en vaste honoraria zijn, tenzij anders is aangegeven, exclusief BTW en verschotten.
3. Bij opdrachten met een looptijd van meer dan drie maanden zullen
de verschuldigde bedragen periodiek in rekening worden gebracht.
Artikel 12: Betaling
1. Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum of door overschrijving van het verschuldigde bedrag naar de door op-
drachtnemer opgegeven rekening of door middel van wettig betaalmiddel ten kantore van opdrachtnemer.
Na het verstrijken van 14 dagen na de factuurdatum is de opdrachtgever in verzuim; de opdrachtgever is vanaf het moment van in verzuim
treden over het opeisbare bedrag de wettelijke rente verschuldigd.
2. In geval van liquidatie, faillissement of surséance van betaling van de opdrachtgever zullen de verplichtingen van de opdrachtgever
onmiddellijk opeisbaar zijn.
3. Door de opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds ter afdoening in de eerste plaats van alle verschuldigde rente en kosten,
in de tweede plaats van opeisbare facturen die het langst open
staan, zelfs al vermeldt de opdrachtgever, dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur.
4. Betaling dient plaats te vinden zonder korting of verrekening.
Artikel 13: Incassokosten
Is de opdrachtgever in gebreke of in verzuim met het nakomen van één of meer van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter
verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van opdrachtgever. In ieder geval is de opdrachtgever verschuldigd incassokosten
berekend volgens het tarief van de Nederlandse Orde van Advocaten.
Indien opdrachtnemer aantoont hogere kosten te hebben gemaakt welke
redelijkerwijs noodzakelijk waren, dan komen ook deze kosten voor
vergoeding in aanmerking.
Artikel 14: Aansprakelijkheid
1. De aansprakelijkheid van opdrachtnemer, voor zover deze door haar aansprakelijkheidsverzekering wordt gedekt, is beperkt tot het bedrag van de door de verzekeraar gedane uitkering.
2. Indien de verzekeraar in enig geval niet tot uitkering overgaat of de schade niet door de verzekering wordt gedekt, is de aansprakelijkheid van opdrachtnemer beperkt tot het bedrag van het verschuldigde honorarium, bij opdrachten met een langere looptijd verder
beperkt tot het over de laatste zes maanden verschuldigde honorariumgedeelte.
3. De in deze voorwaarden opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of
grove schuld van opdrachtnemer of haar leidinggevende ondergeschikten.
Artikel 15: Overmacht
1. Onder overmacht wordt verstaan omstandigheden die de nakoming van
de verbintenis verhinderen, en die niet aan opdrachtnemer zijn toe
te rekenen. Hieronder zullen (indien en voorzover deze omstandigheden de nakoming onmogelijk maken of onredelijk bemoeilijken) mede
zijn begrepen: stakingen, een algemeen gebrek aan benodigde grondstoffen en andere voor het totstand brengen van de overeengekomen
prestatie benodigde zaken of diensten; niet-voorzienbare stagnatie bij toeleveranciers of andere derden waarvan opdrachtnemer afhankelijk is en algemene vervoersproblemen.
2. Opdrachtnemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen,
indien de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert intreedt
nadat opdrachtnemer zijn verbintenis had moeten nakomen.
3. Tijdens overmacht worden de verplichtingen van opdrachtnemer opgeschort. Indien de periode waarin door overmacht nakoming van de
verplichtingen door opdrachtnemer niet mogelijk is langer duurt dan
zes maanden zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst te ontbinden
zonder dat er in dat geval een verplichting tot schadevergoeding bestaat.
4. Indien opdrachtnemer bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan zijn verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan zijn verplichtingen kan voldoen is hij gerechtigd het reeds
uitgevoerde c.q. uitvoerbare deel afzonderlijk te factureren en is
de opdrachtgever gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een
afzonderlijk contract. Dit geldt echter niet als het reeds uitgevoerde c.q. uitvoerbare deel geen zelfstandige waarde heeft.
Artikel 16: Geschilbeslechting
1. In afwijking van de wettelijke regels voor de bevoegdheid van
de burgerlijke rechter zal elk geschil tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, in geval de rechtbank bevoegd is, worden beslecht door
de Rechtbank te Rotterdam. Opdrachtnemer blijft echter bevoegd de
opdrachtgever te dagvaarden voor de volgens de wet of het toepasselijke internationale verdrag bevoegde rechter.
2. Indien de opdrachtgever consument is of indien in zijn bedrijf
of praktijk (inclusief de opdrachtgever zelf) drie of minder dan
drie personen werkzaam zijn, heeft hij het recht gedurende een maand
nadat opdrachtnemer zich schriftelijk op deze bepaling heeft beroepen, te kiezen voor beslechting van het geschil door de volgens de
wet bevoegde burgerlijke rechter.
Artikel 17: Toepasselijk recht
Op elke overeenkomst tussen opdrachtnemer en de opdrachtgever is
Nederlands recht van toepassing.
Artikel 18: Wijziging van de voorwaarden
Opdrachtnemer is bevoegd wijzigingen in deze voorwaarden aan te brengen. Deze wijzigingen treden in werking op het aangekondigde
tijdstip van inwerkingtreden. Opdrachtnemer zal de gewijzigde voorwaarden tijdig aan de opdrachtgever toezenden. Indien geen tijdstip
van inwerkingtreden is medegedeeld treden wijzigingen jegens de opdrachtgever in werking zodra hem de wijziging is medegedeeld. |
|
Administratiekantoor Van der Heijdt-van Mil
Dr. J. Schoutenlaan 274
3145 SZ Maassluis
Telefoon:
010-5924273
Mobiel:
06-20233476
info@hm-administratie.nl
|
|